måndag 23 december 2013


23 DECEMBER 2013
Idag gick jag en runda i trädgården på Capellagården. Solen lyste, vinden var lite kall men termometern visade 6 plusgrader. Det är dagen före Julafton men det hade lika gärna kunnat ha varit en dag i oktober eller kanske mars. Inne i växthuset blommade pelargonerna och vår kamelia och i en av vårlökskrukorna utanför hade tulpanerna börjat visa sina spetsiga skott. Gick en runda i Rosenträdgården, där var det stilla och vackert och mot kalkstensväggen blommade fortfarande några rosor. Skugg-grönan (Pachysandra terminalis) som är en tacksam vintergrön marktäckare för skuggiga lägen stod där så frisk och grön liksom Mahonian (Mahonia aquifolium) med sina daggblåa bär och nu under vintertid lite mörkrödgröna glänsande blad. Under några av rosenbuskarna stod även Fingerborgsblommornas (Digitalis purpurea) bladrosetter stora och gröna.
Just nu tycker jag det är skönt att marken inte har täckts av snö. Jag kan fortfarande pyssla och greja där hemma i min egna trädgård och jag kan fortfarande gå ut och klippa lite persilja och kungsmynta! Men jag hoppas ändå det kommer snö och kyla framöver. Så att knoppar och plantor får en rejäl vila och att vissa skadedjur reduceras på ett naturligt sätt. För alla trädgårdsmästare är det också bra om det kommer en tid med ett tjockt och vackert snötäcke, vi behöver också den bilden av trädgården och den vila som det ger. Förra veckan kom den första frökatalogen ... Kunde dock inte låta bli att bläddra igenom den och kolla på nya sorter som tillkommit och genast började jag planera för kommande odlingssäsong. Hoppas snön kommer snart ...

Bästa hälsningar
Trädgårdsmästare Emma Fritz









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.